Zou de stad toch in geldnood zitten? Na de twee euro voor wie een boek uit de hoofdbibliotheek wil lezen nu ook 30 eurocent voor het gebruik van openbare toiletten?

Zij: “Maar dat was toch een prima idee, burgemeester?”
Hij: “Ja? Een goed idee?  Er is mij van alle kanten gezegd dat de feestvierders in Aalbeke daar echt niet gelukkig mee waren.”
Zij: “Maar enfin, 30 eurocent om tijdens het zomerconcert naar het toilet te gaan. Dat is toch geen fortuin! En het concert was gratis.”
Hij: “Ja schepen, maar de toiletten waren wel in het Ontmoetingscentrum, een stadsgebouw. Er is daar sinds het bestaan van het Ontmoetingscentrum nog nooit geld gevraagd om naar het toilet te gaan.”
Zij: “Komaan burgemeester. Als schepen van financiën heb ik in de jongste gemeenteraad tegen de protesterende oppositie moeten zeggen dat de dienstverlening van de stad voortaan kostendekkend moet zijn.”
Hij: “En helaas heeft een ex-schepen van onze meerderheid in diezelfde gemeenteraad gezegd dat zijn fractie zich verzet tegen de privatisering van de openbare dienstverlening! En toiletten in een stadsgebouw als een ontmoetingscentrum zijn openbare dienstverlening, collega. Je zet daar geen wc-madam om geld binnen te rijven. Toen wij er onze barbecue gaven waren de toiletten in het Ontmoetingscentrum ook gratis.”
Zij: “Nu kan ik niet meer volgen. Dat zomerconcert was niet van de stad maar van Feest in Kortrijk, van FIK zoals we hier onder elkaar zeggen.”
Hij: “En FIK is niet van de stad zeker?”
Zij: “Maar we hebben als FIK op ons oren gekregen dat de Sinksenfeesten zwaar verlieslatend waren. We moeten toch ergens ons geld vandaan halen.”
Hij: “Ik wil niet sarcastisch zijn collega, maar straks vraagt FIK nog geld aan de Kortrijkzanen die de toiletten in het stadhuis willen gebruiken. En waarom geen geld vragen aan de bibliotheekbezoekers die dringend naar het toilet moeten? De oppositie gaat met ons lachen!”
Zij: “Laat ze lachen. Doe zoals de Romeinse keizer Vespasianus en zeg: Pecunia non olet, geld stinkt niet.”
Hij: “Dat is verdorie een goed gedacht. Moet ik onthouden voor de volgende gemeenteraad. Bedankt collega.”
Zij: “Graag gedaan en doei!”