Parkeerprobleem aan stadhuis eindelijk opgelost? In de stadsbibliotheek, rechtover de ingang van het Kortrijkse stadhuis, kon onze ‘luistervinker’ volgend merkwaardig telefoongesprekje registreren.

Hij: “Schitterend! Schitterend!! Schitterend!!! Ik zou zelfs zeggen: briljant! Chérie, het Kortrijks parkeerprobleem is definitief opgelost.”
Zij: “Hoezo schat?”
Hij: “Heb je daar in de bieb de krant voor je liggen? Ja, lees dan bladzijde 17 eens.”
Zij: “Maar daar staat een foto van het stadhuis, hier aan de overkant!”
Hij: “Ja natuurlijk. Daarover gaat het juist. Lees eens de titel die erboven staat.”
Zij: “Momentje, ik neem mijn leesbril. ‘Klanten mogen hun wagen tot voor de voordeur van het stadhuis rijden.’ Ja, en dan?”
Hij: “En dan? Dat staat onder de foto, chérie. Lees maar.”
Zij: “’Bezoekers van het stadhuis van Kortrijk mogen straks hun auto parkeren vóór de voordeur van het stadhuis. Een personeelslid van de stad zal dan de wagen naar een van de ondergrondse parkings rijden. De stad, zegt de schepen van verkeer, biedt haar trouwe klanten deze extra service aan omdat de parkeersituatie in Kortrijk weer gewijzigd is en nog vele keren zàl wijzigen’.”
Hij: “Is dat niet schitterend, vrouwtje? Gedaan met het zoeken naar een parkeerplaatsje als we ons geliefd stadhuis willen bezoeken. We kunnen nu niet alleen op afspraak naar ons stadhuis gaan, we moeten zelfs geen meter meer te voet gaan. Dat noem ik nu eens een duurzame mobiele stad. Met de auto tot aan de voordeur.”
Zij: “Moeten we nu plots niet meer fietsen? En de 10.000 stappen per dag mogen ook in de lade? En we moeten ons nu geen zorgen meer maken over de groene, blauwe, gele en anders gekleurde parkeervakken?”
Hij: “Allemaal verleden tijd, chérie. Sedert de schepen van verkeer voor het rijk volk van de stad het chique restaurantbezoek op dezelfde manier promoot, voelt hij zich verplicht ook iets voor de gewone man en vrouw te doen. Dat is hij aan zijn stand wel verplicht. Hij denkt er trouwens aan om dezelfde regeling ook toe te laten voor de bezoekers van het 1-eurorestaurant.”
Zij: “Maar ik lees hier dat die service 10 euro moet kosten.”
Hij: “Ja, voor de grandeur van de stad moet je iets over hebben, hé. Jammer dat ze in het stadhuis nog geen trendy eethoek hebben, vooral voor de studenten.”
Zij: “Voor de studenten?”
Hij: “Dat staat een beetje verder in het artikel. Er wordt een jongerenmenu gelanceerd, speciaal op woensdag voor de studenten.”
Zij: “Een speciaal jongerenmenu voor de arme studenten. Voor 1 euro waarschijnlijk?”
Hij: “Voor 1 euro? Maar chérie toch. Voor 85 euro, all-in! Echt een studentenprijs!”
Zij: “Ze zullen reke staan, schat… We zullen wel het drinkgeld voor onze zoon een beetje moeten verhogen. Maar ik moet nu inhaken en mijn nieuwe boeken registreren. Ik zie trouwens dat er al auto’s staan aan te schuiven aan de voordeur van het stadhuis. Doei!”