CD&V 4.0 stelde zijn verkiezingsprogramma voor. Het is opgebouwd rond 4 krachtlijnen: buurt, zorg, mobiliteit en transparantie en vertaald in 40 concrete actiepunten. 40 korte filmpjes, met telkens een andere en vaak nieuwe kandidaat in de hoofdrol, lichten die actiepunten toe. Samen met een algemeen verduidelijkend filmpje over het CD&V 4.0-project, worden zo 41 verschillende filmpjes op de Kortrijkzanen losgelaten.

Het mooie aan onze lijst is dat we ervaring en vernieuwing hand in hand laten gaan, op basis van een sterk programma dat gaat over de dingen die de Kortrijkzanen echt aanbelangen”, aldus lijsttrekker Hannelore Vanhoenacker. De krachtlijnen hierbij zijn: buurt, zorg, mobiliteit en transparantie.

Op basis van deze 4 krachtlijnen werden 40 concrete actiepunten uitgewerkt”, verduidelijkt Christine Depuydt, die met plaats 3 meteen ook de tweede kopvrouw is. Eén van de actiepunten is het creëren van zogenaamde
K-punten. Dit zijn ontmoetingscentra, buurt- en wijkhuizen die als dichtbije contactpunten voor de mensen fungeren en de uitvalsbasis zijn voor de buurtwerker. De stad gaat met andere woorden terug dicht naar de mensen in de buurt.

CD&V 4.0 wil ook werken aan duurzame mobiliteit. Door bepaalde verkeersassen éénrichting te maken, hetzij in, hetzij uit het stadscentrum, komt er ruimte vrij voor zowel voetganger, fietser, openbaar vervoer, als auto. Een vlotte doorstroming en bereikbaarheid staan hierbij voorop.

De trend om alles vol te bouwen moet worden gekeerd. “Minder luxeappartementen en meer betaalbare woningen en kiezen voor meer groene longen en verbindingsassen in het centrum en in de buurten, dat is de evidentie zelf”, aldus Roel Deseyn, volksvertegenwoordiger en de nummer 2 op de lijst.

Door de sterke vernieuwing van de lijst, staat CD&V 4.0 voor een uitdaging. “Het is immers niet vanzelfsprekend om als nieuwe kandidaat in de kijker te komen”, licht Benjamin Vandorpe toe. “Als complete nieuweling in de politiek kreeg ik meteen plaats 4 toebedeeld, maar dat maakt me nog niet automatisch een vertrouwd gezicht”.

Om Benjamin en de 19 andere nieuwe gezichten van CD&V 4.0 aan de Kortrijkzanen voor te stellen, werd gekozen om de 40 programmapunten aan de hand van evenveel korte filmpjes te presenteren. Daarmee wil CD&V 4.0 ook volop inzetten op het stijgend belang van sociale media, naast de meer traditionele campagnemiddelen.

We komen met een sterke ploeg, met een zeer diverse achtergrond en kennis van zaken en trekken met een ijzersterk programma naar de kiezer”, aldus een trotse voorzitter Jean de Bethune, zelf op plaats 5 maar ook lijsttrekker voor de provincieraadsverkiezingen waar hij samen met Alain Cnudde de Kortrijkse kleuren zal verdedigen.

Klik door naar de programmapagina

De videofilmpjes kan je bekijken op

1. de startpagina van deze website (klik op de naam van een kandidaat),
  2. de wie-is-wie pagina op deze site