Logo CD&V 4.0

Samen met de nieuwe naam maakt CD&V 4.0 meteen vier krachtlijnen bekend:

• de buurt als motor voor het stedelijk beleid,
  • een sterke lokale economie met een echte stem voor ondernemers en medewerkers,
  • het versterken van het gezin in al zijn nieuwe vormen en
  • het op elkaar afstemmen van groene en grijze infrastructuur.

In een maatschappij die steeds individueler en anoniemer wordt, wil de partij met 4.0 de mens centraal zetten en meer verantwoordelijkheid geven aan de hele bevolking.

De partij is overtuigd van de mogelijkheden van de technologie. Apps en netwerken verbinden mensen technisch en digitaal met elkaar. Niettemin groeit de eenzaamheid, anderen voelen zich niet meer betrokken. Voor CD&V 4.0 draait de samenleving om mensen. Zij staan centraal. Meer dan ooit. Iedereen moet mee aan zet en kan verantwoordelijkheid opnemen waar hij of zij dat wil. CD&V 4.0 zal hen die kans geven. De baseline van de partij is dan ook logisch:

Je bent mee
aan zet

CD&V 4.0 is een radicale transformatie, waarbij ze vanuit haar waarden een sterk vernieuwend verhaal voor Kortrijk brengt.

“De mens centraal” vertaalt zich in vier krachtlijnen die CD&V 4.0 naar voren schuift.

1. De buurt als motor voor het stedelijk beleid

CD&V 4.0 wil straks in elke Kortrijkse buurt een eigen buurtraad die kan beslissen over beleidszaken en hier ook een budget voor krijgt. Tegelijk komt in die buurt ook het centrale aanspreekpunt voor de inwoner.

Bovendien brengt CD&V 4.0 alle dienstverlening opnieuw naar de buurt, zeker ook in de vorm van wijkzorgcentra.

2. Een sterke lokale economie met een echte- stem voor de ondernemer en werknemer

CD&V 4.0 heeft de ambitie om Kortrijk weer op de kaart te zetten als écht economisch centrum van de provincie. Met ondersteuning van starters, maar ook door het erkennen van de expertise van bestaande ondernemers.

In een gezamenlijke aanpak beantwoorden we de prangende vraag van de ondernemers naar bijkomende werkkrachten en verminderen we drastisch de werkloosheid. 5% is hierbij een eerste doel.

3. Versterken aan het gezin in al zijn nieuwe vormen

De combinatie arbeid en gezin is niet altijd vanzelfsprekend, zeker niet voor het toenemend aantal eenoudergezinnen. Dus lanceert CD&V 4.0 het “4 tot 7-uur”-plan dat ouders en grootouders comfort geeft in de avondspits. Dat doen we door het aanbieden van buitenschoolse kinderopvang, huiswerkbegeleiding en de uitbouw van nieuwe 4.0 - hubs waar huishoudelijke en professionele taken én ontspanning kunnen gecombineerd worden met de hobby’s van de kinderen.

4. Een evenwicht brengen in groene en grijze infrastructuur

CD&V 4.0 wil het evenwicht herstellen tussen beton en groen. Door niet alles te blijven volbouwen, maar ook strategisch te kiezen om niet te bouwen. We beginnen met Bissegem als prioriteit waar we ervoor kiezen om het gemeentehuis af te breken en nieuwe open ruimte en zuurstof te creëren.

Dit zijn nog maar vier krachtlijnen en concrete voorstellen uit het programma van CD&V 4.0. De komende weken gaat de partij op luisterronde bij honderd verenigingen en zal geregeld uitgepakt worden met nieuwe voorstellen.

De lijst is bijna volledig, maar de partij reikt openlijk de hand naar wie wil meewerken aan onze nieuwe stad, Kortrijk 4.0.

• Verkiezingen