Ondernemend Kortrijk

02-10-2018

CD&V 4.0 ging op bezoek bij een aantal bedrijven en ondernemers. Bij die gelegenheid presentateerde CD&V 4.0 haar tien speerpunten voor ondernemend Kortrijk.

1. Cultuur van start up’s versterken, ook in de sectoren ambachten, kleinhandel.
  2. Ondersteuning van bestaande handelaars die zich in hun loopbaan op een kruispunt bevinden. Wij wensen te vermijden dat waardevolle handelszaken verdwijnen door het niet vinden van een gepaste overnemer. De stad moet hierbij faciliterend werken.
  3. Kortrijk uit de file- en piekuren-verlamming halen door voltooiing wegeniswerken R8, kanaal, verbinding ’t Hoge – Kortrijk centrum.
  4. Het vernieuwde station als knooppunt voor binnenstedelijke kantorenontwikkeling (bijv. Van Marckesite); vlotter bereikbaar dan Kennedypark, Benelux…
  5. Het wegwerken van de werkloosheidstegenstelling door het afsluiten van een ‘regionaal’ jobpact.
  6. De cel ‘economie' van de stad versterken met o.a. een expertenraad, bestaande uit handelaars en  professionele adviesverleners die het beleid inzake lokale economie (mobiliteit, infrastructuur, evenementen,…) mee richting geven.  Bijvoorbeeld: de heraanleg van het winkelwandelgebied moet het resultaat zijn van een co-creatieproces.
  7. Betere communicatie en afstemming met de grote bedrijven / werkgevers in de stad - hun noden beter detecteren, ook via hun organisaties (Voka, Unizo….).
  8. Toerisme en citymarketing versneld uitbouwen en Kortrijk als een veelzijdig product op de kaart zetten met de Unesco-erkenning als een belangrijk uithangbord.
  9. Hervorming van het retributiereglement waarbij het uitgangspunt ‘het stimuleren van ondernemerschap’ moet zijn.
  10. Versterking van de samenwerking met maatwerkbedrijven. Maatwerkbedrijven zijn een essentiële schakel, voor sociale tewerkstelling maar ook voor circulaire economie en verankering van reguliere productiebedrijven in eigen regio.
Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties