CD&V Kortrijk en Turbo Kortrijk trekken aan de alarmbel. Parko, dat als AGB (Autonoom Gemeentebedrijf) een 100% dochter is van Stad Kortrijk, overschat schromelijk zijn inkomsten en onderschat de uitgaven en stapelt daardoor de verliezen op.

In augustus 2017 dacht Parko het jaar te kunnen afsluiten met een omzet van 7,7 miljoen euro. Uit de voorlopige jaarcijfers blijkt dat de omzet voor 2017 strandt op 6,8 miljoen, waardoor PARKO ook dit jaar opnieuw een verlies van 822.000 euro noteert.

“Dit is deels te verklaren door de verlieslatende parking K in Kortrijk die, ten koste van alles, moest en zou overgenomen worden van de commerciële organisatie Q-Park. Deze parking heeft in 2017 slechts 222.000 euro aan inkomsten opgeleverd, terwijl er op 363.000 euro gerekend was“, verduidelijkt Daisy Vervenne van CD&V Kortrijk. ”Dit maakt dat zelfs de huur die Parko aan K-in-Kortrijk moet betalen nog niet gedekt is, laat staan de andere kosten”.

“Wat ooit de melkkoe voor Stad Kortrijk was, wordt nu het zorgenkind”, vervolledigt Benjamin Vandorpe van Turbo Kortrijk. “De opgestapelde verliezen bedragen al 1,7 miljoen euro en de schulden komen op 20, 6 miljoen euro. Tel daarbij de belofte van Parko om de komende jaren meer dan 12 miljoen euro aan K-in-Kortrijk te betalen en iedereen beseft dat de schuldenlast niet meer te dragen is zonder ingrijpende maatregelen.”

“We hopen dat de stadscoalitie zijn verpletterende verantwoordelijkheid opneemt en de passende dringende maatregelen neemt om deze scheve situatie recht te zetten, zonder dit door te schuiven naar de volgende beleidsperiode”, stelt Hannelore Vanhoenacker.

CD&V Kortrijk en Turbo Kortrijk vragen dan ook dat de volgende raad van bestuur van Parko op 15 mei niet instemt met het doorstorten van 800.000 euro voor de inname van openbaar terrein naar Stad Kortrijk. Dit totdat Parko zelf orde op zaken stelt en opnieuw gezond is.

Creatieve oplossingen nodig

Turbo Kortrijk en CD&V Kortrijk pleiten voor een ruimer mobiliteitsplan, dat ook alternatieve vervoermiddelen en stallingsmiddelen bevat. Daarnaast pleiten beide voor creatieve oplossingen om de huidige situatie recht te trekken, zodat Parko weer kan bijdragen tot het spekken van de stadskas. Dat kan door het ondergronds langparkeren nog meer te stimuleren en door Park&Go uit te breiden naar 45 minuten. Verder kan er een samenwerking komen met de handelaars, die korting kunnen geven op de parkeerprijs als er bij hen gekocht wordt.

Bovendien stellen CD&V en Turbo vast dat de bewonersparkeerplaatsen nu overdag meestal leeg blijven, tot de bewoners 's avonds opnieuw huiswaarts keren. Een aanpassing van de reglementering moet het mogelijk maken om die plaatsen overdag  door niet-bewoners te laten gebruiken.

"De Kortrijkse parkeerreglementering is trouwens een bijzonder ingewikkelde zaak geworden met tal van formules die, samen met de hoge pakkans, vele inwoners afschrikt om nog naar het centrum te komen. Die trend moet gekeerd worden", besluit Filip Santy.

  • Mobiliteit & openbaar vervoer
Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.