Begin dit jaar maakten CD&V Kortrijk en burgerinitiatief Turbo Kortrijk bekend dat ze onder de gezamenlijke vlag CD&V 4.0 naar de kiezer zouden trekken. Intussen zijn ook anderen het project komen vervoegen, waardoor er niet minder dan 20 nieuwe kandidaten zich engageren voor de lijst.

CD&V 4.0 presenteert in alle opzichten een heel evenwichtige en diverse lijst aan de Kortrijkse kiezer. Engagement is het bindmiddel.

Er staan 20 vrouwen en 21 mannen op de lijst. CD&V 4.0 is de enige Kortrijkse lijst met niet alleen een vrouwelijke lijsttrekker, maar ook twee vrouwen in de top drie: Hannelore Vanhoenacker en Christine Depuydt. Het duo in de top drie krijgt het gezelschap van Roel Deseyn.

Aan het begin van de lijst wordt de coördinatie van de ploeg verder verzekerd door Benjamin Vandorpe en CD&V 4.0-voorzitter Jean de Bethune.

De kandidaten van CD&V 4.0 komen uit alle buurten en deelgemeenten met vertegenwoordigers zoals Siska Buysschaert voor Rollegem, Katrien Sobry voor Kooigem of Lieve Moerman en Steven Cottegnie voor Bissegem.

Bovendien neemt CD&V 4.0, als christendemocratisch project, zijn rol als centrumpartij ten volle op, door zowel 9 kandidaten die actief zijn in de zorgsector op de lijst te plaatsen, met geëngageerde personen als Mia Cattebeke  (algemeen directeur De Hoge Kouter) en Mieke Blancke (logopediste zorgsector) als uithangborden, evenals 7 ondernemende kandidaten met onder meer Dieudonné Habarugira (pakjesbedrijf) en Leen Decruynaere (warme bakker).

Vernieuwing van 23 tot 78 jaar

De vernieuwing op de lijst komt niet alleen van jong geweld als Liselotte Vandevelde en Dieter Devos, maar evengoed door een actieve gepensioneerde zoals Jan Deleu. De 20 vernieuwers worden geruggensteund door tonnen ervaring met 12 uittredende raadsleden onder wie Patrick Jolie, Filip Santy en Cis Rodenbach. Jongeren krijgen ook in de top 15 volop kansen, met Sien Vandevelde en Johannes Coulembier, om maar enkelen te vermelden.

De ervaring komt ook met Stefaan De Clerck die de taak op zich genomen heeft om de lijst te duwen samen met Carol Leleu en Nic Cattebeke.

CD&V 4.0 staat er met een hele equipe waarbij elke individuele kandidaat iets te vertellen en bij te brengen heeft vanuit zijn/haar achtergrond, ervaring, en engagement. Samen zijn de kandidaten in niet minder dan 200 verenigingen actief.

Bekijk de livevideo van de presentatie

• Verkiezingen
Lees de reacties (0)