CD&V is al altijd een koele minnaar geweest van het 'Volksrestaurant Vork'. Niet omwille van de ambitie om een opleidingsplaats naar werk in de horeca uit te bouwen, maar vooral wegens de hoge kostprijs van de nieuwbouw. De Kortrijkse christendemocraten zijn vóór alles wat met armoedebestijding en gelijke kansen te maken heeft. Ze vinden wel dat er met dit geld heel wat méér had kunnen worden gedaan in de strijd tegen de armoede.

'Elk initiatief dat genomen wordt om het bestaan van mensen te verbeteren, juichen we toe', benadrukt Hannelore Vanhoenacker. 'Het opleidingscentrum vinden we zeker verdienstelijk en de steun vanuit Vlaanderen hiervoor is zeker terecht'.

CD&V meent dat er te weinig gekeken is naar de mogelijkheden die er waren en zijn in en om de leegstaande gebouwen van het Onze-Lieve-Vrouwhospitaal. De combinatie van volksrestaurant met kinderopvang en de kantoren van het zorgbedrijf Zorg Kortrijk had een extra boost kunnen geven aan de omgeving van de Budastraat.

De partij heeft ook bedenkingen bij de marktconforme prijs van 15 euro voor wie als 'gewone' klant het volksrestaurant bezoekt en verwacht dat dit in het nadeel zal zijn van de horecazaken die zich op daglunchen toeleggen.

De inplanting van het restaurant in de directe omgeving van het sociaal restaurant van Poverello, dat bewust werkt zonder subsidies van de stad, is eveneens een punt van kritiek.

• Armoede
Lees de reacties (0)