Zeventig jaar geleden kregen de Belgische vrouwen stemrecht. Gemeentelijk stemrecht hadden ze al na de Eerste Wereldoorlog binnengehaald. Toch blijft het aantal vrouwen in de politieke organen nog een pijnpunt: ze blijven ondervertegenwoordigd.

Geleidelijk raken er meer vrouwen verkozen. In de gemeenteraden bezetten zij iets meer dan een derde van de zitjes. In de uitvoerende (lokale) politieke besluitvormingsorganen is het nog slechter gesteld. Zo is slechts 15,9% van alle burgemeesters een vrouw. In de centrumsteden is dat slechts 7,6%.

Kortrijk zit voor de gemeenteraadsleden ongeveer op het gemiddelde maar doet het niet goed wat schepenen betreft.  Slechts twee vrouwelijke schepenen op een college van negen ‘man’…. En een vrouwelijke burgemeester is er nog nooit geweest…

Vrouwen
in de gemeenteraad
Vrouwen
in het college
Vrouwelijke burgemeester
Algemeen 36,1 % 34 % 15,9 %
(7,6 % centrumsteden)
Kortrijk 34 % 22 % 0 %

Op 8 maart vierde de wereld Internationale Vrouwendag. Naar goede gewoonte kaartte Vrouwe & Maatschappij (V&M) op diezelfde dag de ondervertegenwoordiging van vrouwen in verschillende sectoren van de maatschappij aan. Dit jaar stond de actie in het teken van de ondervertegenwoordiging van de vrouw in de lokale politiek. De “cravattendag” wordt voor deze editie daarom eenmalig omgedoopt tot #sjerpendag.

V&M voert deze actie om mensen ervan bewust te maken dat diversiteit in een stadsbestuur een goede zaak is. Het lijkt vandaag nog altijd evidenter om te stemmen voor een man als voor een vrouw. Alle politieke partijen moeten  inzien dat ze de schepenmandaten meer evenwichtig moeten verdelen. Vrouwen en mannen vullen mekaar goed aan en een stad wordt het best bestuurd met een schepencollege waarin een goede mix van vrouwen en mannen zetelt.

Een ‘burgermoeder’ is geen gek idee.

In tijden die ons uitdagen om meer samen te werken en burgers te laten meedenken zouden we gebaat zijn met een verbindende vrouwelijke burgemeester!

Christine Depuydt (Voorzitter V&M), Hannelore Vanhoenacker, Astrid Destoop, Carol Leleu en Franceska Verhenne

Lees de reacties (0)
    Lees de reacties (0) Verberg reacties