CD&V Kortrijk
N°5 - 02/03/2012

Sabine de Bethune wordt gehuldigd in Kortrijk

Op zaterdag 17 maart huldigt de Stad Kortrijk Sabine de Bethune als voorzitster van de Senaat en als Vredesvrouw 1325 in het Stadhuis.
Sabine werd in oktober 2011 verkozen als voorzitster van de Senaat. De titel Vredesvrouw 1325 verwijst naar VN-resolutie 1325, die oproept tot meer betrokkenheid van vrouwen in het vredesproces. Sabine strijdt al jaren tegen alle vormen van geweld, in het bijzonder geweld tegen vrouwen en in oorlogssituaties.
Reden genoeg dus om deze grande dame uit Marke te huldigen op het Stadhuis.

Het programma ziet er als volgt uit:
om 18u zijn er in de Gotische Zaal toespraken van CD&V voorzitter Wouter Beke en prof. dr. Katlijn Malfliet, gewoon hoogleraar en decaan van de faculteit sociale wetenschappen van de KU Leuven
om 19u is er een receptie in de Gravin Beatrijszaal.

Wie er graag bij wil zijn, kan inschrijven bij het team Protocol van de Stad: protocol@kortrijk.be.

Met Miet Smet naar The Iron Lady

Op donderdag 15 maart kan je in de Budascoop naar de veelbesproken film over Margaret Thatcher gaan kijken. The Iron Lady wordt vertoond om 19u, achteraf is er een nabespreking met Minister van Staat Miet Smet.

Tickets kosten € 7,50, reserveren kan via info@budakortrijk.be.

Deze filmvoorstelling is één van de vele activiteiten in Kortrijk rond Internationale Vrouwendag 2012.

CD&V Senioren ontvangen Marianne Thyssen

Op maandag 19 maart om 14u komt Europees parlementslid en oud-CD&V voorzitter Marianne Thyssen op de koffie bij de CD&V senioren van regio Kortrijk en regio Roeselare-Tielt. Thema van deze namiddag is: "Van nationale naar Europese politiek". Plaats van afspraak is zaal Lindelei in de Stationsstraat 21A in Lendelede.

Meer info bij het provinciaal CD&V secretariaat in de Groeningestraat 19 in Kortrijk, of op 056 22 50 08, mail: secretariaat@cdenv.be.

Mark Eyskens signeert in Theoria

Op woensdag 28 maart om 20u komt Minister van Staat Mark Eyskens signeren in boekhandel Theoria in de O.-L.Vrouwstraat in Kortrijk. Hij doet dat samen met Tom Lanoye, die zijn nieuwste boek Heldere Hemel komt voorstellen. Heldere Hemel is het Boekenweekgeschenk  in Nederland. Voor de eerste keer wordt dit boek ook in Vlaanderen uitgegeven, als Geschenkboek tijdens de Literaire Lente van 14 tot 31 maart.
Voor het verhaal haalde Lanoye zijn inspiratie bij het waargebeurde voorval uit 1989, toen een onbemande MiG-23 uit de Sovjetunie neerstortte op een huis in Kooigem. Eyskens was in die tijd minister van Buitenlandse Zaken.

Gouverneur Decaluwé ontvangen op het Stadhuis

Kersvers gouverneur van West-Vlaanderen Carl Decaluwé werd, samen met zijn echtgenote, feestelijk ontvangen door het stadsbestuur in zijn thuisstad Kortrijk. Ook minister Hilde Crevits en collega-gouverneur Lode De Witte van Vlaams-Brabant waren aanwezig. Ze spraken de gouverneur toe, net als fractieleider Pieter Soens. Carl Decaluwé kreeg een mooi geschenk uit handen van burgemeester Stefaan De Clerck: een zeefdruk van Ever Meulen.

Het bezoek aan Kortrijk was de start van een reeks officiële bezoeken die de gouverneur aan alle steden en gemeenten van de provincie wil brengen.

Klik op 'Lees meer' om het fotoalbum op de website van de Stad Kortrijk te bekijken.

Roel Deseyn opnieuw volksvertegenwoordiger

In de vorige nieuwsbrief werd het even over het hoofd gezien, maar Roel Deseyn is sinds15 december 2011 opnieuw federaal volksvertegenwoordiger. Na de vorming van de nieuwe regering, kon Roel als eerste opvolger zijn zitje in de kamer weer innemen.

Roel zal zijn aandacht vooral richten op internationaal en Europees beleid (met klemtoon op internationale sociale wetgeving en solidariteit), consumentenzaken en telecom. Als opvolger in de commissie volksgezondheid volgt hij ook de ontwikkelingen in de gezondheidszorg op.

U kan Roel contacteren via deze kanalen:

mail: roel.deseyn@dekamer.be

telefoon: 056 20 33 60

't Rode Paard 44, 8510 Kortrijk (Bellegem), graag bellen voor een afspraak

Foto's van de nieuwjaarsreceptie in Theater Antigone

CD&V Kortrijk vierde het nieuwe jaar op zondag 22 januari met een misviering in de Onze-Lieve-Vrouwekerk en een receptie in Theater Antigone. Tijdens de receptie waren er toespraken van voorzitter Nikolas Cloet, burgemeester Stefaan De Clerck en voormalig eerste minister Yves Leterme.

Er waren felicitaties voor de nieuwe gouverneur Carl Decaluwé en we namen afscheid van penningmeester Jaak Wittouck. Jaak volgde jarenlang de financiën van onze afdeling op de voet. Een welgemeend dankjewel aan Jaak en zijn echtgenote was dan ook op zijn plaats.

Klik op de Lees meer link om het fotoalbum te bekijken.

Onze Kortrijkse CD&V-mandatarissen

Alain Cnudde (Heule)
Ann-Pascale Mommerency (Marke)
Antoon Sansen (Kortrijk)