Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Economie Hilde Crevits kent 209.000 euro strategische transformatiesteun toe aan de brouwerij Omer Vander Ghinste in Bellegem bij Kortrijk . Dat is steun die bedrijven kunnen krijgen voor investerings- en opleidingsprojecten voor transformatieprojecten.

Brouwerij Omer Vander Ghinste te Kortrijk is een familiale brouwerij die vooral bekend is voor de bieren: Omer, Traditional Blond, LeFort, Bockor en Kriek Max.  De brouwerij is het afgelopen decennium enorm gegroeid en de omzet is meer dan verdubbeld. Investeringen bleken nodig om de groei te bestendigen. Een eerste investeringsprogramma, bestaande uit een nieuwe brouwzaal en een nieuw logistiek centrum, werd in 2015 opgestart.

Nu deze is afgerond, zal op de vrijgekomen ruimte op de site in Bellegem een nieuw transformatieproject met een investeringswaarde van ruim 14 miljoen euro starten waarbij wordt geïnvesteerd in een nieuwe, hoogtechnologische bottelarij en in een nieuwe gistingskelder met nieuwe gistinginstallaties. Voor die realisatie kent minister Hilde Crevits nu steun toe. De brouwerij verwacht 12 nieuwe werknemers aan te trekken wat het totaal op 73 zal brengen.

• Economie