Bij de laatste aankondiging van de nieuwe versoepelingen werd duidelijk dat sportterreinen en skateparken terug mogen openen. Over buurtspeelpleintjes werd echter niet gesproken. Volgens CD&V Kortrijk is het Ministerieel Besluit echter voor interpretatie vatbaar en kunnen dus, met een gerust hart, de kleine buurtspeelpleintjes terug geopend worden.

In het Ministerieel Besluit staat aangegeven dat sportterreinen terug open mogen, maar laat het ook ruimte voor (jeugd)verenigingen en lokale besturen om er zelf verder mee aan de slag te gaan. De sportterreinen richten zich eerder naar de jongeren en door het openen van de kleine speelpleintjes worden dezelfde mogelijkheden bezorgd (spelen en bewegen in open lucht) aan de jongste Kortrijkzanen.

“We zien in verschillende andere gemeenten, zoals Kuurne, Oostkamp, Torhout, Tienen en Wuustwezel, dat men besloten heeft de kleine buurtspeelpleintjes terug te openen. We geloven dat in een kindvriendelijke stad als Kortrijk dit ook moet kunnen. Uiteraard steeds met de nodige veiligheidsvoorschriften in acht genomen”, zegt Sien Vandevelde (CD&V).

“In Torhout hebben ze heel duidelijke afspraken gemaakt: enkel de kleine buurtspeelpleintjes, slechts drie gezinnen per keer, maximum voor een halfuur. In Kuurne werken ze met een meter en peter-systeem voor toezicht op de speelpleintjes. Allemaal goeie ideeën die kunnen meegenomen worden voor Kortrijk. Wat ze elders kunnen, moeten we toch zeker ook hier kunnen?”
Het openen van de buurtspeelpleintjes zou voor heel wat jongeren een welkom cadeau zijn in deze, zeker voor kinderen, heel bizarre tijden. Sien Vandevelde (CD&V): “Heel wat kinderen uit Kortrijk hebben geen of een heel kleine tuin. Ravotten zit er dus vaak niet in. Het openen van de kleine buurtspeelpleintjes zou echter betekenen dat ze weer even echt kind zouden kunnen zijn.”.

Voor alle duidelijkheid: CD&V Kortrijk vraagt niet voor het heropenen van de grote speelpleinen, waar de veiligheidsmaatregelen minder kunnen gevolgd worden. CD&V Kortrijk vraagt het stadsbestuur wel om te kijken de kleine buurtspeelpleintjes, waar sowieso al maar een beperkte groep naar toe gaat, terug te openen. We vragen aan het stadsbestuur om te tonen dat ze ook voor kinderen de Beste Stad van Vlaanderen kunnen en willen zijn.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

PERS

• Gezinsbeleid