Vorige woensdag zijn de onderhandelingen tussen de ombudsman van Stad Kortrijk en de handelaars van de groothandelsmarkt afgesprongen. CD&V Kortrijk en Turbo Kortrijk blijven geloven in die markt en zullen zich, samen met Groen, inspannen om die te redden. CD&V en Turbo lanceren daarom een koppeling aan de inplanting van een boerderij op het dak van de groothandelsmarkt. Een dakboerderij kan de markt nieuw leven inblazen.

Consumenten zoeken een korte schakel tussen henzelf en de boeren. De groothandelsmarkt moet daarin een rol spelen, net zoals bijvoorbeeld Les Halles in Lyon, of de Abattoir in Brussel”, meent Pieter Soens van CD&V Kortrijk. “Het dak van de groothandelsmarkt leent zich perfect om er een dakboerderij uit te bouwen, precies zoals bij Abattoir”.

Een dakboerderij werkt volgens het ‘aquaponics’-principe. Viskweek, ook wel aquacultuur genoemd, wordt gecombineerd met hydrocultuur (het kweken van planten in water). De groenten, fruit en kruiden van die hydrocultuur kunnen meteen ook ter plaatse aan de man gebracht worden, wat de keten nog verkort.

Ecologisch

Tegelijk kan men de restwarmte van de groothandelsmarkt gebruiken voor de serres op het dak, de CO2 die vrijkomt uit het verwarmingssysteem voor de bemesting van de planten.

De dakboerderij is een volledig gesloten kringloop. Vis- en plantenkweek zijn gelinkt door een biologische filter die het water van de vissen zuivert. De afvalstoffen van de vissen worden omgezet in natuurlijke meststoffen voor de planten. Het water van de vissen irrigeert de planten en wordt dagelijks aangevuld met water dat van de serredaken komt. Zo is er geen leidingwater nodig.

Sociale tewerkstelling en opleidingen

“Het project heeft ook een sociale en opleidingsdimensie”, vult Liselotte Vandevelde van Turbo Kortrijk aan. “Naast de geslaagde hightech initiatieven zoals Hangar-K, is er ook behoefte aan lowtech initiatieven die tewerkstelling bieden aan wie het moeilijker heeft om een plaatsje op de gewone arbeidsmarkt te vinden”.

Daarnaast kan de dakboerderij een opleidingscentrum zijn voor de Provinciale Tuinbouwschool, die zo de allernieuwste stedelijke landbouwtechnieken onder de aandacht kan brengen.

“Zodra de boerderij draait, moet die zelf bedruipend kunnen zijn, net zoals soortgelijke initiatieven op andere locaties.”, benadrukt Roel Deseyn van CD&V Kortrijk. “Dat is essentieel in het bedrijfsplan: het initiatief moet zowel ecologisch, sociaal als economisch duurzaam zijn.”

 

Op de foto (v.l.n.r.): Roel Deseyn, Liselotte Vandevelde, Pieter Soens.

  • Economie
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties