Midden september kondigde minister van Justitie Van Quickenborne (Open VLD) aan dat hij voor het eind van de legislatuur 15 detentiehuizen wil openen in België. Hoewel enkele steden zich kandidaat hadden gesteld om eventueel zo’n detentiehuis op hun grondgebied te plaatsen, was er nog geen duidelijkheid waar die kleinschalige gevangenissen zouden gesitueerd worden. Het is nu echter duidelijk geworden dat één van die detentiehuizen op de site Lichtendal zal komen.

Participatie

“We mogen als Kortrijkzaan via het referendum kiezen welk kunstwerk er in onze stad zal komen, maar over fundamentele zaken als een gevangenis in Kortrijk worden we niet gehoord. Voor een stadscoalitie die prat gaat op participatie en uitpakt met Kortrijk Spreekt, zijn ze wel heel stil over de komst van een gevangenis in Kortrijk”, aldus Sien Vandevelde (CD&V).

Het is voor CD&V Kortrijk dan ook van groot belang dat de Kortrijkzaan gehoord wordt bij dit soort beslissingen. “Voor ons is het belangrijk dat de komst van een gevangenis in Kortrijk in alle openheid gebeurt. Nu lijkt het alsof niemand op de hoogte mag zijn, tot we voor een voldongen feit zullen staan.”

Locatie

CD&V Kortrijk poneert graag ook volgende bedenking: “Of de site Lichtendal, die pal in een woonwijk ligt en tussen de hoger onderwijsinstellingen in ideaal is voor een gevangenis, kan misschien wel voer zijn voor een nieuw referendum?”

Sien Vandevelde: “We vinden het belangrijk dat een centrumstad als Kortrijk haar maatschappelijke rol opneemt en een detentiehuis zal openen, we stellen ons alleen heel veel vragen over de locatie. De site Lichtendal is in onze ogen hiervoor niet de plaats.”

• Justitie & Veiligheid