JONG CD&V Kortrijk reikt haar Oranje Duim 2019 uit aan Potpourri, de sociale winkel van de Sint-Michielsbeweging. De menselijke, vriendschappelijke en respectvolle toets die Potpourri, de sociale winkel van de Sint-Michielsbeweging, aan materiële hulp koppelt verdient alle steun. JONG CD&V ging dan ook nog een stapje verder dan de duim alleen en liet ook een gevulde diepvriezer achter.

Voor het vierde jaar op rij reikte JONG CD&V Kortrijk aan het begin van de zomer haar Oranje Duim uit. Met de duim wil JONG CD&V bijzonder Kortrijks engagement in de bloemetjes zetten. Na de zoemende en bestuivende bijen in 2018 valt de eer dit jaar te beurt aan Potpourri, de sociale winkel van de Sint-Michielsbeweging in de Heilige Geeststraat in Kortrijk.

“De slogan ‘vriendschap met mensen in nood’ die de Sint-Michielsbeweging uitdraagt sluit naadloos aan bij hoe ook wij een samenleving zien,” stelt Anaïs de Bethune, voorzitter JONG CD&V Kortrijk. “Potpourri geeft aan materiële hulp een extra dimensie van vriendschap en respect. Die menselijke warmte overtuigde ons voor de uitreiking van deze 4e Oranje Duim.”

Het feit dat net de jongeren van CD&V de prijs geven is voor de Sint-Michielsbeweging een opsteker.

Coördinator Tine De Leeuw: “De beweging is gestart vanuit het ideaal vriendschapsbruggen tussen jongeren te slaan. De meeste van onze initiatieven zijn gericht op kinderen en jongeren. We willen hen laten voelen dat ze wel degelijk een volwaardige plek in deze maatschappij hebben. Ontmoeting en respect staan hierbij vóór het zorgende aspect. Deze erkenning, door jongeren, is dan ook een hart onder de riem voor al onze vrijwilligers én voor onze jonge gasten zelf.”

JONG CD&V Kortrijk voegde dit jaar een dimensie toe aan haar duim. “Armoede is ook in een stad als Kortrijk voor velen een harde realiteit. We wilden naast de symbolische Oranje Duim ook heel concreet iets doen voor de mensen in nood,” verduidelijkt Anaïs, die alle genodigden opriep om groente- of fruitconserven mee te brengen voor in Potpourri. En daarnaast mocht ze een met groenten gevulde diepvriezer overhandigen.

“Met die diepvriezer kunnen we onze mensen nu ook laten genieten van een aanbod aan diepgevroren groenten,” zegt de aangenaam verraste coördinator. “Een bijkomend element dat hen weer wat dichter bij het leven van ons allemaal brengt. Van jongeren, voor jongeren. Een schitterend en blijvend voorbeeld van een deel van onze visie.”

JONG CD&V Kortrijk brengt ‘Van en voor jongeren’, de visie van de Sint-Michielsbeweging, in de praktijk bij de uitreiking van haar Oranje Duim 2019.

• Jeugd
Lees de reacties ()