De laatste tijd is er heel wat te doen om mogelijke treinverbindingen tussen Antwerpen en Brussel met Berlijn en Praag.

Nu willen ook Oostende en Brugge meewerken aan deze treinverbindingen en dit om de heel eenvoudige reden : toerisme. Het vooropgestelde traject is van uit Oostende via Brugge, Gent, Brussel en Antwerpen en via Nederland, Duitsland naar Berlijn en Praag. ’s Avonds stap je in en s’morgens ben je ter plaatse.

Op heden is het geen optie om ook Kortrijk aan dit traject te koppelen.

Maar wat wel heel belangrijk is voor Kortrijk , is het idee om vanuit Oostende en Brugge een rechtstreekse treinverbinding te maken met Rijsel. Een rechtstreekse verbinding vanuit Oostende en Brugge met Rijsel kan niet wanneer de treinen in de driehoek van Kortrijk moeten maneuvreren of de reizigers een overstap moeten maken.

Toeristische diensten van Brugge en Oostende zetten nu al volop in om dergelijke  treinverbindingen mogelijk te maken.

Daarom wil CD&V  voorstellen dat stad Kortrijk de draad van vele jaren geleden terug oppikt en samen met de NMBS overlegt om ter hoogte van de vroegere werkplaatsen (Marksesteenweg) een nieuw station aan te leggen waar de treinen uit Oostende en Brugge naar Moeskroen en Rijsel een afzonderlijke stopplaats krijgen.

Kortrijk mag niet toelaten dat die treinen zomaar Kortrijk voorbij rijden.

• Mobiliteit & openbaar vervoer